onsdag 3 november 2010

Julgodis

Har försökt mig på att göra pepparkaksfudge ikväll. Men det blev verkligen inte bra. Första omgången råkade jag bränna i micron. Andra omgången såg mer ut som dajm efter att den hade fått stelna. Jag undrar om det var receptet eller kocken misslyckandet beror på! Gjorde iallafall enligt nedan recept:
.
Pepparkaksfudge
1 dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
½ dl socker
1 tsk pepparkakskryddor
.
Blanda ihop allt i en hög skål som tål micro. Koka på fullt ös i 5 min.
Rör om och koka ytterligare 3 min (det var nånstans här som min första omgång brände vid).
Häll smeten på bakplåtspapper, låt stelna och skär i bitar (detta var omöjligt, blev istället en stor dajmkaka av alltihopa).
.
Men eftersom jag gillar dajm så gick det att knapra i sig lite av detta ändå haha.
.
Har också gjort lite knäck! Dessa blev kanongoda!
.
Och så lyssnar jag på julmusik, så julkänslan är på topp förtillfället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar